Hubungan Pola Asuh Orangtua Dengan Perkembangan Sosial Anak Penyandang Disabilitas Di SLBN Surade Kabupaten Sukabumi

english

  • Johan Budhiana Prodi Sarjana Keperawatan Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Kota Sukabumi
  • Taufik Mu`zizat Nugroho Prodi Sarjana Keperawatan Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Kota Sukabumi
  • Rima Novianti Utami Prodi Sarjana Keperawatan Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Kota Sukabumi
Keywords: Parenting, Social Development, Persons with Disabilities

Abstract

Children's social development is influenced by parenting patterns. A good relationship between children and their parents will create a sense of affection, where children will be more open in interacting because of the establishment of good relationships that are supported by proper communication. The purpose of the study was to determine the relationship between parenting patterns and the social development of children with disabilities. Parenting is a whole interaction, where parents intend to stimulate their children by changing the behavior, knowledge and values ​​that are considered the most appropriate by parents, so that children can be independent, grow and develop in a healthy and optimal manner. Social development is the level of interaction of children with other people, ranging from parents, siblings, playmates, to society at large. Types of correlational research. The population is all parents in SLBN Surade Sukabumi Regency with a sample of 48 people. Sampling using Total Sampling. Data analysis using Chi-Square test. The results showed that most of the respondents rated the children's social development as high and had a democratic parenting style. There is a significant relationship between parenting and social development (p=002). The conclusion is that there is a relationship between parenting and social development of children with disabilities at SLBN Surade, Sukabumi Regency. It is hoped that the Surade Health Center can hold a special training program for parents regarding good parenting for the developmental needs of children with disabilities.

References

Adawiah, R. (2017). Pola Asuh Orangtua dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Anak. Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 33–48.

Assingkily, M. S., & Hardiyati, M. (2019). Analisis perkembangan sosial-emosional tercapai dan tidak tercapai siswa usia dasar. Journal of Islamic Primary Education, 2(2), 19–31.

Atika, A. N., & Rasyid, H. (2018). Dampak Status Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Keterampilan Sosial Anak. 3833, 111–120.

Ayun, Q. (2017). Pola asuh orang tua dan metode pengasuhan dalam membentuk kepribadian anak. ThufuLA, 5, 103–121.

Febrianti, R. (2020). Pengaruh pola asuh orangtua terhadap kepercayaan diri anak berkebutuhan khusus di SLB Panam Mulia. In Uin Suska Riau. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Fitriani, E. N. (2018). Pengaruh Pola Asuh Yang Bekerja Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 4-6 Tahun Di The Influence Of Working Parents Parenting Toward The Socio. Pendidikan Luar Sekolah, 7(4), 467–479.

Hijriati. (2019). Faktor dan kondisi yang mempengaruhi perkembangan sosial emosional anak usia dini. Pendidikan Anak Usia Dini (Konsep Dan Teori), V(1991), 94–102.

Ilmiah, W. S., Azizah, F. M., & Amelia, N. S. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Anak Pra Sekolah Di Tk Mentari Desa Sambi Rampak Lor Kecamatan Kota Anyar Kabupaten Probolinggo. JI-KES (Jurnal Ilmu Kesehatan), 2(2), 61–67. https://doi.org/10.33006/ji-kes.v2i2.116

Muamanah, S. (2018). Pengaruh pola asuh orangtua terhadap perkembangan sosial emosial anak usai 4-5 tahun di Desa Bandar Abung Kecamatan Surakarta Kabupaten Lampung Utara. Universitas Islam Negeri Intan Lampung.

Mulqiah, Z., Santi, E., & Lestari, D. R. (2017). Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Bahasa Anak Prasekolah (Usia 3-6 Tahun). Dunia Keperawatan, 5(1), 61. https://doi.org/10.20527/dk.v5i1.3643

Mustikarani, I. K., Chayaningtyas, M. E., & Rakhmawati, N. (2020). Peran Pola Asuh Orangtua Terhadap Kematangan Sosial Anak Usia Prasekolah (Pendekatan Teori Bannard). Jurnal Ilmiah Keperawatan, 8(2), 1–11.

Rahmatika, S. N., & Apsari, N. C. (2020). Positive parenting : Peran orangtua dalam membangun kemandirian anak tugagrahita. Prosiding Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat, 7, 329–340.

Ramayanti, A., Hadara, A., & Haq, P. (2016). Perubahan Pola Asuh Anak Pada Keluarga Petani Tambak. 1(April), 63–70.

Setyowati, Y. D., Krisnatuti, D., & Hastuti, D. (2017). Pengaruh Kesiapan Menjadi Orang Tua dan Pola Asuh Psikososial Terhadap Perkembangan Sosial Anak. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 10(2), 95–106. https://doi.org/10.24156/jikk.2017.10.2.95

Syarfaini, Syahrir, S., Jayadi, Y. I., & Musfirah, A. A. (2021). Hubungan tipe pola asuh dan perilaku makan dengan status gizi anak disabilitas di SLB Negeri 1 Makassar. Public Health Nutrition Journal, 1(1), 36–49.

Taufikurrahman, Herlina, & Sa’d, K. (2018). Hubungan Pola Asuh Orangtua Dengan Perkembangan Sosial Emosional Anak TK di TK Dharma Wanita Sakra Kecamatan Sakra Kabupaten Lombok Timur Tahun 2018. Jurnal Transformasi, 4(September), 83–97. http://ojs.ikipmataram.ac.id/index.php/transformasi/article/view/1324

Tunny, R., H, M., & S. EKo. (2018). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Sosial Anak Pada Usia 1-5 tahun Di Dusun Waimital Kecamatan Kairatu Kabupaten Seram Bagian Barat tahun 2016. Global Health Science, 3(3), 191–195.

Winarti, W. (2019). Hubungan Antara Tingkat Pendidikan Orang Tua dengan Orientasi Pola Asuh Anak Usia Dini. PROCEEDING: The Annual International Conference on Islamic Education, 4(1), 261–270.

Yusuf, M., & Jurniati. (2018). Pengaruh Pendidikan Bagi Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Tunas Cendikia, 1(April), 31–38.

Published
2022-05-31
How to Cite
Johan Budhiana, Taufik Mu`zizat Nugroho, & Rima Novianti Utami. (2022). Hubungan Pola Asuh Orangtua Dengan Perkembangan Sosial Anak Penyandang Disabilitas Di SLBN Surade Kabupaten Sukabumi: english. Jurnal Kesehatan, 11(1), 44-52. https://doi.org/10.37048/kesehatan.v11i1.421